måndag 21 november 2011

DAG ETT


Tja Tja bloggen!
Idag, den 21 november 2011, åkte vi till Kustbevakningens huvudkontor för region ost. De ”basar” över hela östra kusten, från strax norr om Västervik, och hela vägen upp till Haparanda, inklusive Gotlands farvatten.
Bussen gick vid halv nio, och den tog vi in till Danderyds Sjukhus för att där byta och ta tunnelbanan till slussen. Från slussen åkte vi sedan buss till Nacka Strand där Kustbevakningen, eller KBV, ligger. Tyvärr blev vi dock lite sena, då den sista bussen hamnade i kö, men vi kom bara några minuter sent, och det verkade vara okej.
På kustbevakningen träffade vi Anna Kimber, som är ” Sjöövervakningshandläggare samt samordnare övervakning/kontrollfunktionen (ÖKF), Kustbevakningen regionledning ost”
Anna har framförallt hand om remisser som handlar om fiske, men även andra områden. Det är till exempel Anna som har hand om ÅF Offshore Race, även tidigare kallat Gotland Runt ska få genomföras från Stockholm, då det där kan bli trångt och farligt att segla.
Klockan var ungefär halv nio när vi kom till Kustbevakningen, och runt klockan nio var det dags för möte. Varje måndag träffas alla på region ost för att prata och diskutera om vad som hänt och kommer hända. Med oss var också en stationsledare från Hudiksvall, samt stationsledare från flygplatsen i Skavsta, där Kustbevakningen erhåller tre stycken toppmoderna flygplan som kan spana från 5 kilometers höjd och se ner på båtar, och se vad de har på båten etc. Mötet handlade mest om sådant som händer, övningar samt ekonomin etc.
Efter mötet gick vi till Annas rum, där hon utefter en Power Point berättade lite om det statliga bolagets verksamhet, och vad de av justitiedepartementet fått i ansvar.
Klockan var ca 11 när vi var klara, och då gick vi till kommunikationsrummet, där Kustbevakningens ”hjärta” sitter. Därifrån styr de över alla operativa enheter; flyg, båtar, svävare etc. Där använder de sig av ett program som visar alla båtar över 15 meter, alltså båtar som har en sändare i sig. Det är lag på att alla båtar på Östersjön ska ha en sådan.
Donken eller mer känt som McDonalds, var sedan en bra rast och lunchställe. Vid 12 var vi tillbaka på kontoret och då gick vi på en rundtur bland några av kustbevakarna. Vi gick först till Gudrun som var schemaläggare, alltså hon som planerar vad alla båtar och kustbevakare ska göra och när. Det såg ut som ett gigantiskt pussel, som planeras i minsta detalj månader i förväg.
Jonas blev nästa person att besöka, som planerar var man ska ”slå till” eller, var man ska planera att preja fartyg som har sysslat med något olagligt, t.ex.
Göran blev sista anhalten innan vi slutade klockan 2, och han jobbade med att utreda, eller att göra förundersökningar mer bestämt. Detta kring allt från rattfylleri till någon som dumpat olja i vattnet.
Då Anna sedan skulle på ett sekretessmöte, fick vi sluta tidigt. Vi tog bussen hem och var hemma halv 4.
SES IMORGON!


Johannes Frosteman

1 kommentar: